Break! Break! - Reisverslag uit Ban Donsôm, Laos van Laura - WaarBenJij.nu Break! Break! - Reisverslag uit Ban Donsôm, Laos van Laura - WaarBenJij.nu

Break! Break!

Blijf op de hoogte en volg Laura

07 Januari 2014 | Laos, Ban Donsôm

Dat was het woord dat de Laotiaanse gidsen naar ons schreeuwden als we via de ziplines op het landingsplateautje op de boomtop afzoefden. We hebben in het zuiden van Laos, Paksong, een 2daagse zipline tour door de jungle gedaan. En het was natuurlijk fantastisch. We hebben wat gelopen en geklommen, maar voornamelijk aan staalkabels over de jungle gezoefd. Dit was echt prachtig, vooral toen de lengte van de mini vluchtjes op de tweede dag opliep tot 400 meter. Allemaal erg veilig, met Franse equipment en een stokje uit een boom als rem. Slapen deden de meesten in boomhutten waar je ook naartoe moest ziplinen maar omdat t helemaal volgeboekt zat sliepen wij met 2 Finnen in een lagere hut. Prima, op het idee van spinnen en andere enge beesten na. Cobra's en tijgers zouden er ook moeten zijn maar die worden zelden of nooit gespot. Om weer uit de mooie jungle te komen, met een grote waterval als piece de résistance, moesten we nog ff een rots van 75 meter beklimmen via ijzeren voetsteuntjes, maar ook dat hebben we overleefd. Met alleen een grote blauwpaarse plek doordat sómmige mensen niet zo goed konden remmen (red) kwamen we weer terug bij ons hostel in Pakse.

Maar onze reis begon natuurlijk in Ho Chi Minh stad, waar we zonder al teveel moeilijkheden aan zijn gekomen. We hadden 1 uur overstaptijd in Abu Dhabi, en het was een vliegveld met smalle gangen en heel veel mensen en opstoppingen waardoor we rennend en net op tijd bij de gate aankwamen.

In Ho Chi Minh hebben we nieuwjaar gevierd op een drukke straat vol scootertjes, dronken Engelsen en eetkraampjes. Onder het genot van een gebakken hanenpoot en uitlaatgassen begonnen we onze reis. Dat valt meteen heel erg op in HCMC: de enorme hoeveelheid scooters en het getoeter waardoor je steeds schrikt. De straat oversteken is een kwestie van heeeel langzaam lopen en alles langs je heen laten zoeven. We hebben een tripje naar de Mekong delta in het zuiden gedaan en het oorlogsmuseum over de Vietnam oorlog bezocht. Heftig.

Daarna verlieten we Vietnam dus alweer om naar Pakse in Laos te vliegen. En nu zitten we op Don Khon, een eilandje in de Mekong op de grens met Cambodja, onderdeel van de 4000 Islands. Heel relaxed, we hebben vandaag alleen maar gelezen in de hangmat van ons hutje en nemen zo misschien nog een massage.

Kortom, een erg fijne eerste week. Op naar de volgende 3!

Liefs,

Laura (en vast ook van Freek;)

• 07 Januari 2014 - 08:22

Miriam:

Hoi Laura en Freek!
    Wat een genot om het reisverslag te lezen. Ik zie het helemaal voor me.
    Stiekem denk ik nu terug aan onze reizen Laus...
    Enne, het verslag stond niet bij Patagonië maar gewoon op de goede plek.
    Lieverds geniet ervan!!!!
    Liefs Miriam (en vast ook van Michiel)

• 07 Januari 2014 - 08:34

Felice:

Dat klinkt heeeerlijk schat. Lekker genieten samen : )

• 07 Januari 2014 - 10:28

Marjo:

Geweldig om dit allemaal te beleven: genieten maar!!!!!!

• 07 Januari 2014 - 11:51

Joyce:

Lausje (en Freek),

Vet leuk dat ziplinen. Wil ik ook nog eens doen als dat daar goedkoper is dan in Costa Rica ;)
    Is de Freakster al verbrand? Jullie krijgen de groeten van Poes, dit weekend zorg ik voor haar.

• 07 Januari 2014 - 14:00

Marly:

Hoi sjatties,
    Wat een avontuur, heerlijk weer om jullie te volgen.
    Wel heelhuids terug komen, woh!
    L..W..Marly

• 08 Januari 2014 - 10:53